MŠ Riegrova
Drobečková navigace

Úvod > Pro rodiče > Předškolní vzdělání

Předškolní vzdělání

“První krok do školy“ - Jak přihlásit dítě do ZŠ (PDF)

Máme doma předškoláka - Orientační přehled pro rodiče předškoláků

Rodiče se velmi často zajímají, jak oni sami mohou podpořit správný vývoj jejich dítěte, aby nástup do školy proběhl hladce a jejich předškoláček byl připravený na tento významný krok. Každé dítě se vyvíjí individuálním tempem, tak jako každé jablko na stromě dozrává v tu pravou chvíli a nedozrávají všechny společně. V přírodě nás rozdílné tempo zrání nepřekvapí. Zkusme přijímat tyto jemné odlišnosti i u dětí. Všímejme si a pomáhejme dítěti na jeho cestě k optimální školní zralosti.

Zde máte přehled jednotlivých oblastí, které můžete jako rodiče ovlivnit.

1. Fyzická zralost

Fyzická zralost je ovlivněná dodržováním vhodné životosprávy (vyvážená strava - nadměrná konzumace cukru bývá dávána do souvislosti s hyperaktivitou a poruchami pozornosti, pohyb na čerstvém vzduchu, vytváření a dodržování základních zdravotních návyků)

Dítě by mělo umět:

  • pozorovat a napodobovat sportovní aktivity
  • být pohybově aktivní delší dobu
  • pohybovat se v různém prostředí - ve městě, v lese, ve vodě, ve sněhu, písku, zdolávat překážky, zvládat různé druhy lezení, skákání, běhání, leze po žebříku, seskakovat z přiměřené výšky, při chůzi ze schodů a do schodů střídat nohy
  • být obratné - stát na 1 noze, skákat
  • jezdit na tříkolce, koloběžce, kole, lyžích, bruslích. Házet si a chytat míč, trefit cíl, kopat do míče, trefit se do brány
  • zvládat osobní hygienu - umýt si a osušit ruce, používat kapesník a vysmrkat se používat toaletní papír, splachovací zařízení
  • samostatně se najíst, používat příbor, stolovat čistě, pít brčkem
  • prostřít stůl
  • postarat se o svoje hračky a udržovat si pořádek
  • zapojovat se do běžných domácích prací, pomáhat při vaření a pečení, při práci na zahradě nebo dílně
  • sebeobsluhu - obléknout se, svléknout se, zapnout a rozepnout zip, knoflíky, obout si boty, zavázat si tkaničky, obléct si čepici a rukavice
  • poskládat si svlečené oblečení na jedno místo, popř. je uložit do skříně nebo do koše na špinavé prádlo

Je dobré vědět, že se v předškolním věku zdokonaluje pohybová koordinace a ta se může zdokonalovat jen pohybem samotným. Dospělým se může přemíra pohybové aktivity a zdánlivě netrpělivé poskakování jevit jako obtěžující, ale z vývojového hlediska je to zdravá podmínka k vývoji dlouhých kostí a jejich chrupavčitého zakončení a k vnímání svého těla a prostoru kolem.

2. Psychická zralost

Cílené rozvíjení všech základních psychických funkcí nezbytných pro školní výuku (pozornost, vnímání, paměť, myšlení, předmatematické dovednosti, řeč a dorozumívání, grafomotorické schopnosti)

Pozornost:

  • umí ovlivnit pozornost vůlí
  • je schopné se věnovat soustředěně i činnostem, které pro ně nejsou aktuálně moc zajímavé a které mu byly zadány
  • umí postupovat podle pokynů i samostatně se soustředit
  • udrží soustředěnou pozornost po určitou dobu (cca 10-15 minut)
  • dokáže sledovat divadelní, filmové, hudební představení
  • poslouchá vyprávění nebo čtení pohádky bez přerušování a dokáže vyprávět obsah
  • vydrží si hrát s jednou hračkou, pracovat na jednom úkolu, nakreslit celý obrázek, dokončit započatou činnost

Vnímání:

  • umí najít rozdíly na dvou obrázcích, doplňovat detaily u předmětů
  • všímá si změn - co je nového nebo co chybí na obrázku i ve skutečnosti
  • rozlišuje podstatné znaky předmětů - barvy, tvary, figuru a pozadí
  • skládá obrázky z několika tvarů
  • rozlišuje zvuky - hudební a rytmické nástroje
  • umí poznat první hlásku ve slově, rozložit slovo na slabiky, vytleskat slabiky, skládat slova ze slabik

Paměť:

  • zná různá říkadla, básničky, písničky
  • dokáže převyprávět, co prožilo, vidělo, slyšelo
  • využívá záměrného zapamatování si nových věcí, příběhů, situací a po přiměřené době si je umí vybavit a reprodukovat
  • pamatuje si, jak se jmenují rodiče, kde bydlí - zná adresu, název města a umí jednoduchým způsobem popsat cestu
  • ví, kam chodí do školky, kde je hřiště, obchody

Myšlení:

  • umí řešit jednoduché problémy a situace, přemýšlí si “nahlas”
  • zvládá hádanky, kvízy, rébusy, labyrinty
  • rozumí časoprostorovým pojmům - nad, pod, dole, nahoře, dnes, včera, zítra, dříve, později..
  • má základní povědomí o dnech v týdnu, měsících v roce, ročních obdobích
  • rozlišuje pojmy označující velikost, hmotnost, délku - malý, velký, největší, nejmenší, krátký, dlouhý, těžký, lehký..
  • umí rozlišovat a porovnávat vlastnosti předmětů a nacházet společné a rozdílné znaky
  • dokáže třídit a seskupovat předměty podle určitého kritéria - např. kostičky podle tvaru, velikosti, barvy

Předmatematické dovednosti:

  • chápe, že číslovka vyjadřuje počet
  • vyjmenuje číslice, jak jdou za sebou (vnímá číselnou řadu)
  • dokáže určit počet (v rozsahu do 6)
  • rozlišuje a napodobuje tvary číslic
  • ukazuje na prstech a předmětech určitý počet
  • učí se posoudit početnost dvou souborů - určí, co je více a co méně
  • učí se napodobit a rozlišit základní geometrické obrazce

Řeč a dorozumívání:

  • mluví ve větách a většinou gramaticky správně (používá správně rod, číslo, čas, tvary slov, předložky, slovosled)
  • umí vyslovovat správně všechny hlásky
  • mluví přirozeně a srozumitelně s dětmi i dospělými, umí vést rozhovor a domlouvat se
  • umí zformulovat otázku, vyprávět příběh, popsat situací, kterou prožilo..
  • rozumí většině slov, které se používají v jeho sociálním prostředí a pokud nerozumí, zeptá se
  • má zájem a chuť mluvit

Grafomotorické schopnosti:

  • upřednostňuje používání pravé nebo levé ruky - mělo by být zřejmé, jestli je dítě pravák nebo levák
  • rozlišuje pravou a levou stranu
  • zvládání výtvarných a pracovních činností
  • správný úchop tužky - třemi prsty s uvolněným zápěstím (procvičujeme uvolnění kloubů celé paže - rameno, loket, zápěstí)
  • při procvičování postupujeme od jednodušších tvarů ke složitějším - začínáme s kroužky, vlnovkami, spirálami
  • vede stopu tužky a pastelky a pohyb má pod kontrolou - obkresluje, vybarvuje, vede plynulé tahy
  • umí napodobit tvary písmen, číslic, geometrické obrazce a zkouší se podepsat
  • zachází zručně s předměty denní potřeby, pomůckami a nástroji - modeluje z různých materiálů, kreslí, maluje, stříhá, navléká korálky, staví si stavebnice, skládá papír
  • zvládání činností s drobnými předměty - malé kostičky, korálky...